انواع سیلوهای نگهداری از سیمان کدام اند؟

از گذشته تا کنون برای نگهداری مصالحی که از نوع پودر هستند مانند: گچ و سیمان، مخازنی از جنس فلزی می ساختند تا این مواد را درون آنها تا زمان استفاده ذخیره کنند. به این سازه های فلزی، سیلو گفته می شود. در این مطلب قصد داریم شما را با سیلوی سیمان و انواع آن آشنا کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

سیلو سیمان

همان طور که می دانید سیمان یکی از مواد مهم و پرکاربرد در ساخت و ساز و کارهای عمرانی محسوب می شود. ساختار این ماده به نحوی است که اگر در برابر رطوبت قرار بگیرد دچار چسبندگی شده و به طور کامل سفت می شود. در این حالت دیگر سیمان مورد استفاده نخواهد بود. به همین جهت برای جلوگیری از این اتفاق پودر سیمان را درون مخازنی فلزی به نام سیلو نگهداری می کنند تا در زمان نیاز مورد استفاده قرار بگیرد. این سیلوها در ابعاد مختلفی ساخته می شوند و بر اساس میزان سیمانی که قرار است در آن ذخیره شود سیلو با اندازه مناسب انتخاب می شود.

به طور معمول از سیلوی سیمان در عملیات و طرح های بزرگ عمرانی استفاده می شود و میزان سیمان مصرفی را درون سیلو نگهداری می‌کنند، زیرا سیمان علاوه بر کاربرد بالا، یکی از مصالح پرهزینه ساختمانی نیز است.

مزایای استفاده از سیلوی سیمان

ساخت و استفاده از سیلوی سیمان مزایای فراوانی دارد که برخی از مهم ترین آن ها عبارت اند از:

خرید سیمان به صورت فله به جای خرید سیمان کیسه‌ای

همان طور که گفته شد سیمان یکی از مصالح پرمصرف و گران قیمت محسوب می شود. در مقابل خرید سیمان به صورت فله نسبت به سیمان کیسه ای از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. به همین جهت استفاده از سیلوی سیمان و ذخیره سیمان فله در آن می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

خاصیت نفوذ ناپذیری سیلوهای سیمان

یکی دیگر از مواردی که خیلی اهمیت دارد جلوگیری از خراب شدن سیمان است. سیلوی سیمان با داشتن خاصیت نفوذ ناپذیری این امکان را فراهم می کند که در شرایط مختلف آب و هوایی هیچ نوع آب و رطوبتی به درون سیلوها نفوذ نکند و به این ترتیب از خراب شدن سیمان و سفت شدن آن جلوگیری خواهد شد. در نتیجه جلوی صرف هزینه های اضافی برای خرید مجدد سیمان گرفته می شود.

جلوی ضایعات سیمان گرفته می شود

زمانی که سیمان به صورت کیسه ای خریداری شود این امکان وجود دارد که کیسه های سیمان در اثر حمل و نقل و جا به جایی دچار پارگی شوند و حجم قابل توجهی از سیمان از دست برود. ولی با استفاده از سیلو جلوی این ضایعات و اسراف گرفته می شود.

سهولت در ساخت بتن

برای ساخت بتن با کیفیت ترکیب دقیق مواد بسیار اهمیت دارد. در سیمان کیسه ‌ای اندازه گیری میزان سیمان به کار رفته در ساخت بتن مشکل است و ممکن است دقیق نباشد. در مقابل استفاده از سیلوها این امکان را فراهم می کند که پیمانکار به آسانی بتواند مقدار مورد نیاز سیمان را برای تهیه بتن مصرف کند و با به کار بردن میزان دقیق، بتن با کیفیتی تولید شود.

برای سفارش سیلوی سیمان با کارشناسان ما تماس بگیرید

021-88726882

یک سیلوی سیمان استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

در ساخت سیلوی سیمان از ورقه های فلزی از جنس فولاد یا آهن استفاده می‌شود. این ورقه ها بعد از برش توسط جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند. بدنه تمام سیلوها به شکل یک استوانه است که دارای یک دهانه مخروطی شکل در پایین آن است.

در قسمت بالایی سیلو یک دریچه هوا تعبیه می شود که با یک کلاهک پوشانده شده است. این دریچه هوا کمک می کند که هوا در داخل سیلو رد و بدل شود و از عرق کردن سیمان جلوگیری می کند. همچنین باعث می شود که تخلیه سیمان به راحتی انجام شود.
در تمامی سیلوها یک نردبان ساخته می شود که دسترسی به قسمت های بالایی سیلو را فراهم می کند.
در ساخت سیلوی سیمان به هیچ عنوان نباید از مصالح ساختمانی استفاده شود و بهترین گزینه برای ساخت آن استفاده از ورقه سیاه فولادی است.
سطح داخلی سیلوها باید به طور کامل صاف و صیقلی باشند تا سیمان به راحتی از داخل آن تخلیه شده و به دیوارهای سیلو نچسبد.
حداکثر ارتفاع سیلوها باید 15 متر از سطح زمین باشد تا به راحتی به وسیله ماشین‌آلات سیمان داخل سیلوها ریخته شود.
دریچه های ورود و خروج سیمان باید به نحوی قرار بگیرند تا ابتدا سیمان های قدیمی تر از سیلوها خارج شوند.

انواع سیلوی سیمان

سیلوهای سیمان به چند طریق دسته بندی می شوند:

1- یکی از دسته‌بندی ها بر اساس حجم است در این حالت با توجه به میزان سیمانی که در سیلوها جای می گیرد . انواع سیلوی در ظرفیت های مختلف شامل سیلوی : 50 تن ، 60 تن ، 80 تن ، 100 تن ، 120 تن ، 150 تن ، 200 تن تا 5000 تن می باشد.

2- دسته بندی دوم بر اساس ثابت یا متحرک بودن سیلو است. برخی سیلوها قابل حمل هستند و برخی دیگر روی فونداسیون ثابت قرار می گیرند.

3- دسته سوم بر اساس نوع ساخت آن ها است. برخی از سیلوها با دستگاه رول فرمینگ و سیمر و برخی دیگر به وسیله جوشکاری ساخته می شوند.

انواع مخازن

مخازن بر حسب نوع ماده ای که قرار است درون آن ذخیره و نگهداری شود به دو دسته مختلف تقسیم می شوند. هر کدام از این دو مورد در مکان های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. در مورد انواع و ویژگی های هر کدام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مخازن زمینی :

برخی از مخازن به صورت افقی در روی سطح زمین قرار می گیرند و از جنس ورقه سیاه فولادی یا پلی‌اتیلن ساخته می شوند که به آن ها مخازن زمینی می گویند و از انواع آن می توان مخازن کروی نفت را نام برد.

مخازن هوایی :

برخی دیگر دارای محفظه هایی هستند که روی پایه های فلزی بلندی قرار می گیرند و مخزن در ارتفاع قرار می گیرد. این مخازن به دو صورت رو باز و محفظه بسته ساخته می شوند که به آن ها مخازن هوایی می گویند. از این نمونه می توان به مخازن آب مخروطی و کروی اشاره کرد.

نتیجه گیری

سیمان یکی از مهم ترین و گران ترین مصالح ساختمانی است و به همین دلیل روش های نگهداری از آن نیز در کاهش هزینه های پروژه بسیار تأثیر گذار است. یکی از مؤثرترین روش ها برای نگهداری سیمان در زمان طولانی تر، ساخت سیلوی فلزی سیمان است. در این حالت سیمان های فله درون سیلوها که دارای انواع مختلفی هستند، نگهداری شده و از خراب شدن آن ها جلوگیری خواهد شد. همچنین استفاده از سیمان در این حالت بسیار ساده تر است و از هدر رفت سیمان و تحمیل هزینه های بالای آن برای تهیه مجدد جلوگیری خواهد شد.

برای سفارش سیلوی سیمان با کارشناسان ما تماس بگیرید

021-88726882

 

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *