مقدمه

جرثقیل نوعی ماشین محسوب می‌شود که با استفاده از زنجیر و قرقره، وظیفه حمل و جابجایی اجسام سنگین را بر عهده می‌گیرد. قدمت ساخت اولین جرثقیل‌ها به گذشته‌هایی دور برمی‌گردد. یونانیان باستان از ابزاری شبیه به جرثقیل‌های امروزی برای ساخت سازه‌ها و معابد استفاده می‌کردند. با گذشت زمان این ماشین کاربردی تغییرات بسیاری کرد و در نهایت به شکل امروزی خود در مدل‌های مختلف تبدیل شد. انواع جرثقیل با توجه به کارایی که دارند به سه دسته کلی جرثقیل ثابت، جرثقیل سقفی و جرثقیل متحرک تقسیم می‌شوند.

جرثقیل سقفی چیست؟

همان‌طور که از نام این جرثقیل مشخص است، قابلیت نصب بر روی ستون ها سازه را دارد. جرثقیل سقفی در سوله ها برای حمل و جابجایی اجسام با وزن سبک تا سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع جرثقیل مانند جرثقیل سقفی از یک تیر، کابل و یک قلاب تشکیل شده‌اند. اجسام توسط کابل که به بدنه اصلی جرثقیل متصل شده، جابجا می‌شوند.

در سوله‌ها و مکان‌های صنعتی که نیروی انسانی قادر به حمل و جابجایی اجسام سنگین نیست، جرثفیل سقفی کاربرد بسیاری دارد. شما می‌توانید حضور انواع جرثقیل‌های سقفی را در کارخانه‌های بزرگ، سالن‌های سرپوشیده، انبارها، کارگاه‌ها و… مشاهده کنید.

در ساخت جرثقیل سقفی از سه روش دستی، پنوماتیک و برقی برای راه‌اندازی دستگاه استفاده می‌شود. همچنین ساختار و کارایی این ماشین به دو شکل سیم بکسلی و زنجیری تقسیم می‌شود. ساخت جرثقیل سقفی با توجه به نوع عملکرد به دو حالت تکی و چندکاره انجام می‌شود.

 

اجزای تشکیل‌دهنده جرثقیل سقفی

در ساخت جرثقیل سقفی از ریل، قلاب، وینچ و واگن استفاده می‌شود. ریل جرثقیل سقفی معمولاً به دو شکل تک پل و دو پل یا جفت پل طراحی می‌شود. در واقع این ریل که به صورت طولی طراحی و ساخته می‌شود، حرکت جرثقیل جهت جابجایی اجسام را امکان‌پذیر می‌کند.

وینچ از دیگر اجزای تشکیل‌دهنده جرثقیل سقفی است که تحمل وزن بار بر عهده این قسمت خواهد بود. وینچ به بالا کشیده شدن اجسام نیز کمک می‌کند. وینچ جرثقیل با توجه به نوع کارایی به دو دسته زنجیری و بکسلی تقسیم می‌شود.

قلاب از مهمترین بخش‌های یک جرثقیل سقفی است. قلاب مانند دست انسان عمل کرده و اجسام را جهت جابجایی گرفته و حمل می‌کند.

 

ساخت جرثقیل سقفی

در حال حاضر مجموعه‌ها و شرکت‌های مختلفی در زمینه ساخت انواع جرثقیل و اسکلت‌های فلزی مشغول به فعالیت هستند. شما می‌توانید بر اساس نیاز و حیطه فعالیت خود از شرکت‌های ساختمانی مانند شرکت تولیدی، صنعتی و ساختمانی ری سوله مشورت بگیرید.

 

ویژگی‌های جرثقیل سقفی

  • یکی از مهمترین ویژگی‌های جرثقیل سقفی، حمل و جابجایی اجسام سنگین در مکان‌های سرپوشیده است.
  • تعمیر و نگهداری جرثقیل سقفی نیاز به صرف هزینه چندانی ندارد.
  • سهولت در نصب و انجام کار
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • میزان دسترسی گسترده برای حرکت و جابجایی اجسام سنگین

 

انواع جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی با توجه به وزن اجسام و مشخصات فضایی که جرثقیل در آن نصب می‌شود، به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه به معرفی انواع جرثقیل سقفی می‌پردازیم.

جرثقیل سقفی تک پل

در ساخت جرثقیل سقفی به کارایی دستگاه برای موارد مختلف توجه می‌شود. یکی از رایج‌ترین انواع جرثقیل‌های سقفی، جرثقیل تک پل است که به راحتی بر روی سقف مکان‌های سرپوشیده نصب می‌شود.

جرثقیل سقفی تک پل قابلیت حمل اجسام سنگین تا وزن 15 تُن را دارد. معمولا در فضاهای مسقفی که دهانه سوله آن‌ها کمتر از پانزده متر است از جرثقیل سقفی تک پل استفاده می‌شود. این نوع از جرثقیل نسبت به جرثقیل سقفی دو پل که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، قیمت کمتری دارد.

جرثقیل سقفی تک پل با وزن کمی طراحی و ساخته می‌شود و به همین جهت این وزن کم منجر به سهولت در انجام کار خواهد شد.

جرثقیل سقفی جفت پل یا دو پل

همان‌طور که از نام این جرثقیل مشخص است، به دو پل مجهز شده که کارایی آن را افزایش می‌دهد. جرثقیل سقفی دو پل بهترین انتخاب برای مکان‌های مسقفی است که ارتفاع زیادی دارند. همچنین این ماشین در فضاهایی که دهانه عریض‌تری دارند نیز مؤثر واقع می‌شود.

جرثقیل سقفی دو پل نسبت به تک پل، توانایی حمل و جابجایی اجسام با وزن سنگین‌تری را دارد. همچنین این جرثقیل و جرثقیل تک پل، هر دو قابلیت حرکت به صورت عرضی و طولی در محیط‌های سرپوشیده را دارند.

جرثقیل سقفی دو پل توانایی تحمل وزن اجسام سنگین بیشتر از پانزده تن را دارد. برای مکان‌های سرپوشیده در صنایع مختلف که دهانه سوله بالاتر از پانزده متر است، بهترین انتخاب، جرثقیل سقفی دو پل است. همچنین سرعت حرکت بار و دقت در جابجایی در جرثقیل سقفی دو پل یا جفت پل نسبت به جرثقیل تک پل بیشتر است.

 

جرثقیل سقفی آویز

قابلیت جرثقیل سقفی آویز در امکان نصب آن در مکان‌هایی است که فاصله ریل جرثقیل تا رفتر (تیر مایل) کم باشد و امکان حرکت موتور بر روی جرثقیل وجود نداشته باشد. جرثقیل سقفی آویز توانایی حمل و جابجایی اجسام در هر مکان و جهتی را دارد. این نوع از جرثقیل به دو شکل آویز منحنی و آویز مستقیم تولید می‌شود. با استفاده از جرثقیل سقفی آویز شما می‌توانید بار با ظرفیت وزن بالا تا ده تن را جابجا کنید. همچنین عرض دهانه آن نیز تا ده متر بوده و ارتفاع 4 تا 16 متر را نیز جوابگو خواهد بود. جرثقیل سقفی آویز به دو شکل برقی زنجیری و برقی بکسلی ساخته می‌شود.

جرثقیل سقفی رونشین

جرثقیل سقفی رونشین به دو شکل تک پل و دو پل طراحی می‌شود. حرکت این جرثقیل برای حمل بار به شکل عرضی بوده و وزن سبکی نیز دارد. اندازه و ابعاد جرثقیل سقفی رونشین تک پل بسیار کوچک است. شما می‌توانید در مکان‌هایی که سقف ارتفاع بیشتری دارد از این جرثقیل استفاده کنید.

نصب و استفاده از جرثقیل سقفی رونشین برای حمل بار کمتر از 15 تُن و دهانه عرضی کمتر از 20 متر، مقرون‌به‌صرفه است.

جرثقیل سقفی رونشین دو پل قابلیت حمل، جابجایی و تخلیه اجسام با وزن سنگین‌تری را دارد. عملکرد این دستگاه از دقت بالاتری برخوردار بوده و امنیت بیشتری نیز دارد. همچنین شما محدودیتی برای حمل بار با وزن سنگین یا دهانه عرضی مکان نخواهید داشت.

 

جرثقیل دروازه‌ای

جرثقیل دروازه‌ای معمولا در مکان‌های رو باز نصب می‌گردد. این نوع جرثقیل به دو صورت تک پل و دو پل طراحی می‌شود. جرثقیل دروازه‌ای از یک تیرک افقی تشکیل شده که با توجه به کارایی ممکن است به صورت مشبک مورد استفاده قرار بگیرد.

در ساخت جرثقیل دروازه‌ای جفت پل، فاصله دو پل از یکدیگر باید در اندازه استانداردی باشد تا هنگام جابجایی اجسام مشکلی ایجاد نشود. همچنین مقدار زاویه‌ای که بین ستون‌ها مشخص شده نیز اهمیت بسیاری دارد. یکی از مهمترین ویژگی‌های جرثقیل دروازه‌ای، سرعت در حمل و جابجایی بار و تخیله آن‌ها است.

جرثقیل نیم دروازه‌ای

تفاوت جرثقیل نیم دروازه‌ای با جرثقیل دروازه‌ای در شعاع عملکرد این دستگاه است. جرثقیل سقفی نیم دروازه‌ای توانایی کمتری در حمل اجسام با وزن سنگین را دارد.

جرثقیل دیواری

جرثقیل دیواری تحمل وزن اجسام تا ظرفیت 5 تن را داشته و بازوی آن نیز 10 متر طول دارد. شما می‌توانید از جرثقیل دیواری برای ارتفاع با مقدار طول مختلف استفاده کنید.

 

شرکت تولیدی، صنعتی و ساختمانی ری سوله

شرکت ری سوله فعالیت رسمی خود را با پروژه‌های صنعتی از سال 1365 شروع کرد. شرکت ری سوله با بیش از سی سال سابقه از دانش و تخصص حدود صد نفر پرسنل خود در بخش‌های مختلف صنعتی و ساختمانی استفاده می‌کند. در خصوص خدمات شرکت ری سوله در بخش‌های تولیدی، صنعتی و ساختمانی باید به فعالیت‌های زیر اشاره کرد:

جهت مشاوره در خصوص انتخاب سازه یا ساخت جرثقیل‌ سقفی و… می‌توانید در بخش تماس با ما «شرکت ری سوله» پیام خود را ثبت کرده یا با شماره تلفن‌های شرکت تماس بگیرید.

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *